Oblast lidských zdrojů prochází velkými proměnami, které souvisejí zejména se změnami způsobu práce, které s sebou přinesla pandemie. A k tomu se přidává zrychlení digitalizace, která se nevyhnula ani HR oblasti. Do ní vnáší nové technologie a trendy – zapojení umělé inteligence a chatbotů do náboru, reálné vytěžení personálních dat, které firmy shromažďují, vnášení prvků gamifikace do vnitrofiremní komunikace.
Digitalizace usnadňuje spolupráci napříč jednotlivými týmy v různých městech či dokonce zemích. Významně ulehčuje administrativní a byrokratické procesy a šetří čas. Díky datům, jejichž správným vyhodnocením lze získat mnoho užitečných informací, je možné lépe posuzovat dopady konkrétních kroků a navrhovat efektivnější budoucnost. Kde se kromě administrativních činností v HR v současné době digitalizace uplatňuje?
Digitalizace HR prakticky začala se vznikem prvních pracovních portálů, například Profesia.sk vznikla už v roce 1997. Ty dramaticky změnily způsob přijímání zaměstnanců a hledání práce. Zatímco dnes stačí zveřejnit pracovní inzerát a čekat na životopisy, v minulosti jste pracovní nabídku zaslali do novin a čekali na poštu či telefonáty od uchazečů. Digitalizace náboru přinesla řadu výhod. Je rychlejší, jednodušší, přehlednější a poskytuje prostor pro analýzu dat či propagaci zaměstnavatele.
„Technologie se zapojují v první řadě do náboru zaměstnanců. Jejich předvýběr provádí umělá inteligence podle zadaných parametrů s cílem určit ty, kdo jsou na základě empirických dat nejvhodnější. Nejde ale jen o první kolo výběru, personalisté dnes už běžně využívají také video pohovory a online onboarding, tedy zaučení nového zaměstnance. Ty jim umožňují přijímat nové zaměstnance bez omezení i v době pandemických opatření, jak jsme si nedávno ověřili,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz.
Většina firem už zcela běžně využívá pro interní komunikaci vlastní intranet. Každý zaměstnanec má díky svému kancelářskému počítači či notebooku snadný přístup k důležitým sdělením, informacím, novinkám či instrukcím. Vnitrofiremní komunikace se od klasických e-mailů posunuje ke kombinacím mailového systému s komunikačními platformami, které umožňují i hlasovou a video komunikaci nebo chat. Videokonference se staly běžným pracovním nástrojem, probíhá přes ně většina porad i koordinačních týmových schůzek.
„Dnešní pokročilá komunikační řešení usnadňují práci i v dalších aspektech, a to nejen personalistům. Dokáží se například propojit s kalendářem, cloudovým úložištěm a dalšími aplikacemi, takže domluvenou schůzku rovnou zanesou do kalendáře. Nebo umožňují jednoduše vyhledávat v knihovnách, kde jsou uložené záznamy proběhlých schůzek. V průběhu několika vteřin si na dálku vyměníte důležité informace a navíc zjistíte, zda adresát například informaci o schůzce opravdu zaregistroval,“ říká Michal Černý, odborník na komunikační technologie ze společnosti Audiopro.
„Plné zapojení zaměstnanců do života firmy je v době home officů, bez denní přítomnosti na pracovišti, mnohem obtížnější. Zde může pomoci gamifikace – využití principů hry v neobvyklých oblastech,“ říká Karel Kotoun ze společnosti Accenture. Příkladem online gamifikace v oblasti práce jsou zábavné kvízy během celofiremních setkání a porad nebo aplikace pro projektový management, které zaměstnance odmění při dosažení nastavených cílů. Gamifikaci je možné využít také při důležitých zaměstnaneckých průzkumech, kde zvyšuje tím angažovanost zaměstnanců.
Vzdělávání zaměstnanců je předpokladem dlouhodobé prosperity společnosti. Díky online kurzům, videohovorům či online konferencím se vzdělávání nezastavilo ani v čase nejtvrdších lockdownů. Různé podoby e-learningu, ale i tréninkové kurzy s využitím virtuální reality, tak postupně nahrazují klasická školení a kurzy, i když v některých oblastech je role živých lektorů stále nezastupitelná. Do virtuálního prostředí se posunuje i mentoring.
„Nový trend v podobě online mentoringu je pro firmy možností, jak podpořit své zaměstnance v novém normálu. Má mnoho podob od prosté možnosti hovořit o pracovních problémech s nezainteresovanou osobou pro zaměstnance pracující z domova, přes sdílení zkušeností při řešení konkrétních problémů až po mentorování stávajících i nových zaměstnanců. Pokud firma lidem pomůže vyrovnat se s novými podmínkami, pomoci jim stanovit relevantní cíle i cestu k jejich dosažení, získá jednak konkurenční výhodu, jednak zvýší šanci na udržení kvalitních a klíčových zaměstnanců,“ uzavírá Michal Novák.
Zdroj: ASPEN.PR
Ilustrační foto: Pixabay.com/artificial-intelligence